Onze Eerste ‘Unit of Inquiry’

 

Het IB PYP onderwijs werkt met ‘units’ waarmee het onderzoek van de kinderen gepland wordt. 

 

Hoe werkt dat plannen van een unit eigenlijk? Waar begin je, waar moet je op letten en hoe ga je verder? Hoe borgen we de inbreng van de kinderen in het proces?

 

Allerlei vragen die we door samen werken proberen te beantwoorden. Dit is een proces dat door de tijd heen steeds meer verdieping zal brengen (en ook weer nieuwe vragen zal oproepen).

 

Wat weten we al over het plannings proces van de PYP?

  • Een unit begint met een centraal idee dat een ruim scala aan mogelijkheden oplevert om te ontdekken, te onderzoeken en te maken.

 

  

 

 

De kinderen in domein 2 (kleuters) leren dat ze 'zichzelf leren kennen door de relaties die ze ontwikkelen met anderen en de omgeving'. De concepten die we hieraan koppelen zijn: vorm (wat is het?), functie (hoe werkt het?) en verband (hoe staat het met elkaar in verband?)

  • Vanuit het centrale idee bedenken we onderzoekslijnen; deze geven als het ware de kaders van het onderzoek aan.

 

 

Deze onderzoekslijnen geven aan wat er onderzocht gaat worden en bepalen de vragen die wij aan de kinderen willen stellen.

 

  • De vragen die medewerkers vervolgens bedenken komen voort uit deze onderzoekslijnen. Het onderzoek naar het de overeenkomsten en verschillen tussen mensen brengt de mogelijkheid om na te denken over jezelf, de ander, en de overeenkomsten en verschillen tussen mensen.


 

Deze vragen kunnen onderzocht worden door gesprekken, materialen en activiteiten. 

 

4.     De materialen die we kunnen gebruiken, de manier waarop we de ruimtes aanpassen en activiteiten die passen bij de unit worden vervolgens beschreven in de planner.

 


 
 

  

 


Op basis van onze kennis van de kinderen bedenken we een focus en koppelen we deze aan bepaalde leerdoelen. Dit geeft richting aan de gesprekken en spelletjes tijdens het kring moment en de activiteiten die gepland worden.

 

5.     Daarnaast bedenken we hoe deze unit de mogelijkheid geeft om belangrijke vaardigheden en houdingen te ontwikkelen. Deze noemen we ‘approaches to learning’ en kenmerken van het leer profiel.

 

  

 


Door elke week samen te komen, kunnen we bespreken hoe de kinderen gereageerd hebben op de verschillende vragen en activiteiten. Wat voor vragen en theorieën hebben de kinderen naar voren gebracht? Hoe kunnen wij daarop reageren? Door deze vragen te stellen plannen we door op zo’n manier dat we de inbreng van de kinderen honoreren. Daarnaast houden we het centraal idee en onze vragen in gedachten.

 

We zijn benieuwd wat dit proces bij jullie oproept. Wat voor vragen hebben jullie? Wat voor mogelijkheden zijn er? Wat zijn problemen waar we wellicht niet aan hebben gedacht? Laten jullie het weten?

 

 

 


  

Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?