Onderzoekend leren in de praktijk : domeinen en stamgroepen  

 

Hoe ziet onderzoekend leren er nou eigenlijk uit in de praktijk? Deze belangrijk vraag wordt ons vaak gesteld. We hebben ‘moodboards’ gemaakt om een beeld te geven van het leren en samenzijn in het kindcentrum. 





Er gebeurt van alles. Iedereen is druk in de weer; kinderen spelen en leren, of werken aan vragen die ze zelf of medewerkers gesteld hebben. Door het werken in de domeinen ontstaat meer mogelijkheid om elk kind, het juiste aanbod te geven. Een domein is dus zowel een fysieke ruimte als een concept. Het is een visie op leren die door de ruimtes in het kindcentrum ondersteund wordt.  


Door te werken in domeinen is er minder wachttijd, kan er op verschillende manieren en met wisselende samenstellingen van kinderen en medewerkers samengewerkt worden. Zo is er meer gelegenheid voor individuele aandacht en om te werken aan zaken die voor kinderen op dat moment betekenis hebben.


 


Hoewel kinderen duidelijk ruimte hebben voor het kiezen van een eigen leerweg, betekent dit geen vrijblijvendheid. Integendeel, de verwachtingen en eisen die gesteld worden zijn hoog en voor de kinderen inzichtelijk gemaakt. In het ritme van de dag zijn verplichte en niet-verplichte onderdelen opgenomen. Met kinderen wordt besproken wat die dag gaat brengen. Naast de verplichte onderdelen kunnen kinderen ook eigen activiteiten kiezen. Zo groeit het gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces.  

 

Medewerkers overleggen gedurende de dag en na 2 uur (als de officiële ‘onderwijs’ tijd voorbij is) om het ritme en inhoud van het leren verder te bespreken. Zo spelen we in op de behoeften van de kinderen en wat er speelt in het domein. 

 

Kinderen komen tot leren als ze zich veilig voelen in de leeromgeving. In het kindcentrum maken ze dan ook deel uit een vaste stamgroep met een vaste medewerker (mentor) met wie ze op verschillende momenten gedurende de dag samenkomen. Vanuit de stamgroep wordt de dag gepland. Zo wordt structuur en begeleiding geboden aan de kinderen. Verschillende stamgroepen werken samen in een domein. 



 

Leeromgeving en leerruimtes 

Binnen de dynamische leeromgeving zijn veel interacties mogelijk. De fysieke leerruimtes zijn zo ontworpen dat kinderen zelfstandig en in groepjes kunnen werken. In de domeinen zijn interessante boeken en materialen aanwezig waarmee kinderen kunnen ontdekken, onderzoeken en maken. Medewerkers dagen de kinderen uit bij de verschillende activiteiten. 




 

Transdisciplinair leren 

Binnen het IB onderwijs wordt er gewerkt met units.  Een unit is een module waarin grote inzichten en ideeën verwerkt worden. Elk jaar onderzoeken kinderen verschillende vragen in units rondom grote themas zoals bijvoorbeeldWie we zijn’ en Hoe de wereld werkt’. De Nederlandse kerndoelen worden in de units verwerkt. Zo komen er binnen een unit verschillende vakken aan bod en leren kinderen vaardigheden die de vakken overstijgen; dat noemen we transdisciplinair leren. Een unit over hoe de wereld werkt kan bijvoorbeeld leerdoelen bevatten vanuit biologie, aardrijkskunde, taal en rekenen. Daarnaast leren kinderen andere vaardigheden zoals samenwerken, effectief communiceren en het gebruiken van bronnen. 

 

PYP-leerlingen weten hoe ze eigenaar zijn van het leerproces, hoe ze samen werken met leerkrachten om hun inzichten te verdiepen en hoe ze hun zelfvertrouwen en motivatie vergroten 

IBO

 

Volgende keer meer over de inhoud van de units; wat voor vragen roept dat op? Wat willen jullie graag weten? 




Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?