Wat is de rol van kunst in leren?

 Questions are drivers of inquiry, catalysts for changing our perceptions, vehicles for developing understanding, promoters of action, and opportunities to clarify our thinking

Cultures of thinking



Vragen stuwen een onderzoek voort; daarom gebruiken we op het kindcentrum vragen om onze eigen kennis over onderzoekend leren te verdiepen. Afgelopen dinsdag lag de focus op het verband tussen de rol van expressie en onderzoekend leren. We begonnen met de grote vraag:


Hoe zou je ‘kunst’ omschrijven?

 

Iedereen had iets meegenomen dat voor hem of haar voor kunst staat. Ieders interpretatie van kunst was anders; ideeën als proces, emotie, verhalen, expressie en creativiteit werden met elkaar gedeeld. 

 

In het boek “How to be an explorer in de world’ van Keri Smith wordt kunst omschreven als ‘arrangeren en verzamelen’.



Het boek geeft ook advies over hoe een (goede) ontdekkingsreiziger te worden. De manier waarop kinderen al spelend in de wereld maakt veel van deze adviezen voor ons duidelijk: om je heen kijken, oog hebben voor wat leeft, alles boeiend vinden, in dialoog staan met de omgeving en je zintuigen gebruiken.


Ook wij gingen op ‘reis’ en verzamelden buiten voorwerpen die ‘tot je spreken’ en maakten er vervolgens kunst mee. Hierdoor leren we zelf we meer over de rol van kunst in het leerproces en het verband met ontdekken en onderzoeken. 




“Alles is anders, niks is hetzelfde, iedereen doet het op een andere manier . "

Eveline 

 

Het is een uitingsvorm die uniek is voor ieder mens, voor ieder 

kind, iets waar we naar op zoek zijn in ons onderwijs."

Daniëlle 



De vraag ‘waarom is uitdrukking geven aan ideeën, waarden en begrip belangrijk binnen onderzoekend leren?’ leverde een mooi gesprek op over het verband tussen expressie en het leren van en met elkaar.

 

‘Je kan dingen op een rijtje zetten voor jezelf. De uiting van kunst, op wat voor manier dan ook, dat je daardoor alles op een rijtje zet in je hoofd.”

Freddie

 

‘Misschien ook wel inspireren voor anderen, met wat je aan uitdrukking geeft. Dat iemand zich daarin kan herkennen.”

Lisette



Het gesprek kwam heel natuurlijk uit bij de wijze waarop kinderen een relatie ontwikkelen met materialen en wat de rol van medewerkers is in dit proces is.

 

“Je bewust zijn van hoe je iets aanbiedt.”

Eveline

 

“De ruimte geven om kinderen iets te laten doen, zelf laten ervaren.”

Freddie

 

“Soms erin meegaan, soms laten zien wat je nog meer kan doen.”

Lisette

 

"Eerst kijken, verkennen wat er gebeurt, dan ga je verbinden, je gaat meedoen en volgen wat een kind ook doet. Het verwoorden en kinderen op elkaar betrekken. Daarna ga je verrijken, iets toevoegen. Daarin is veel ruimte voor kinderen om eerst hun eigen ding te doen en pas daarna als je denkt het is nodig, iets toe te voegen."

Daniëlle

 

"Verkennen, verbinden, verrijken, dat geeft veel ruimte voor kinderen, die altijd dingen doen die wij niet bedacht hebben. Ik las ergens dat de uitdaging moet zijn dat de kinderen die binnenkomen, het kindcentrum creatiever verlaten dan toen ze bij ons startten. Dat is een mooie uitdaging. Wat zijn de voorwaarden daarvoor?

Anne

 






 



Comments

Popular posts from this blog

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?