Werken vanuit ons concept  

 

Imagine a worldwide community of schools, educators and students with a shared vision and mission to empower young people with the skills, values and knowledge to create a better and more peaceful world. This is the International Baccalaureate (IB).  

 

What’s an IB education? International Baccalaureate (2017) 

 

In het kindcentrum gaan we werken met het IB-concept. Dat betekent dat kinderen door het proces van ontdekken, onderzoeken en maken belangrijke vaardigheden ontwikkelen die cruciaal zijn voor hun deelname aan de maatschappij.  

 





Dit begint natuurlijk al in het kindcentrum zelf; ook daar waarderen we een actieve houding waarin alle kinderen bijdragen en ondernemend zijn. Het kindcentrum als de plek waar kinderen ervaren en leren wat het betekent om ergens deel van uit te maken. Dat brengt rechten en verantwoordelijkheden met zich mee. 



Daarnaast ligt de nadruk in IB-scholen op wat het betekent om een wereldburger te zijn. Hier wordt actief aan gewerkt door 

  • het aanbieden van een extra taal (Engels) 
  • kinderen in aanraking te brengen met verschillende culturen en perspectieven door bijvoorbeeld verhalen, materialen en mensen 
  • de wereld te bezien vanuit zowel een nationaal als een internationaal oogpunt.  

Zo leren kinderen dat er verschillende manieren zijn om naar iets te kijken en dat respectvolle communicatie belangrijk is om samen verder te komen. 




Eigenaarschap 

Kinderen in het kindcentrum laten initiatief en daadkracht zien en nemen verantwoordelijkheid voor hun leerproces. Ze spelen, maken keuzes en werken samen met anderen. 

 

Onderzoekend leren.  

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding stimuleren wij door alle kinderen in het kindcentrum veel ruimte te geven bij hun spel en ontwikkeling en ze te laten werken met echte materialen, kwesties, experts en uitdagingen. Wij proberen zo de wereldbinnen het kindcentrum te halen en ‘de wereld’ in te gaan door excursies te organiseren in de wijk en stad.  Op deze manier leren kinderen op een speelse manier om zelf vragen te stellen en te werken met vragen vanuit de medewerkers.  

Deze vragen zijn gekoppeld aan de verschillende units die we voor de kinderen gepland hebben. Te denken valt aan vragen zoals ‘wat is de relatie tussen migratie en een crisis?’, ‘wat is onze verantwoordelijkheid in de wijk?’ of ‘wat zijn de eigenschappen van materialen?’.  

 

Jonge kinderen in domein 1 en 2 onderzoeken vooral door te spelen; zo leren ze over zichzelf, anderen en alles wat ze tegenkomen in de wereld (bijvoorbeeld schoonheid, natuur, verandering of licht). 




 


Het aanleren van vaardigheden  

‘Leren leren’ is fundamenteel voor een kind. Vijf onderling gerelateerde vaardigheden (denken, onderzoeken, communiceren, sociaal vaardig zijn, jezelf organiseren) zijn bedoeld om kinderen van alle leeftijden te ondersteunen om: 

  • zelfsturend te zijn,  
  • goede vragen te kunnen stellen, 
  • effectieve doelen te bedenken en 
  • ambities na te streven 

 

Actie 

Actie is iets doen met wat je geleerd hebt. Ook door actie te ondernemen, gaan kinderen de verantwoordelijkheden begrijpen die gepaard gaan met burgerschap. Burgerschap is hierdoor verweven in het dagelijkse leren en samenzijn in het kindcentrum. 

 

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op als je meer wilt weten. Wij gaan graag met je in gesprek over dit beproefde concept waarmee we ‘een betere en vredigere wereld creëren’ (IB). 




 

 

Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?