Onze missie en visie in ontwikkeling 

 

Al eerder schreven we over de ontwikkeling van de missie van het kindcentrum. Vanuit onze missie (waarom doen we wat we doen?) willen we de vertaalslag te maken naar de dagelijkse praktijk met de kinderen en medewerkers in het kindcentrum. 

 

Onze missie is tot nu toe:  

Het kindcentrum is een plek waar kinderen vaardigheden leren die ze nodig hebben om te groeien en te ontwikkelen richting hn toekomst. Zodat ieder kind gedijt en kan bijdragen aan een mooiere wereld. 

 

Nu we goed zicht hebben op onze missie is onze volgende vraag: wat is onze visie (wat moeten we doen om onze missie tot stand te brengen)? 

 

Om het denken rondom deze vraag te faciliteren gebruikten we deze keer materialen uit ons recycle centrum. We begonnen met het voorstellen van onze missie met verschillende materialen om van daaruit de link naar de visie te kunnen maken: 

 

Eveline: “De vierkantjes zijn dingen die wij ze aanbieden waardoor kinderen groeien en bloeien en uiteindelijk als ze weggaan zeggen ze tegen de wereld a new star is born. 



Eveline: “De staafjes staan voor de kennis die alle mensen in het kindcentrum brengen…er gaan ook connecties tussen ons bestaan …..tussen wat wij met z’n allen weten.” 


Djemi: “Iedereen is anders en iedereen neem zijn eigen kleur mee.” 

 

Djemi: “We blijven kijken naar de stip op de horizon; waarom doen we de dingen die we doen en doen we het nog om de juiste reden……samen brengen we alles samen om bij de stip te komen.” 


Mathijs: “We reiken ze verschillende sleutels aan…. Die ook door de kinderen worden meegenomen. Dit is het kindcentrum ….. die soort regenboog is dan de sleutel die we de kinderen meegeven waarmee ze kunnen bijdragen aan de wereld. "



Mathijs: “De wervel kolom is waar je op gaat bouwen, de ambitie en kwaliteitskaarten, ‘practices en standards’ als de basis waarmee we met elkaar het kindcentrum gaan vorm geven.” 

 


Amber: Tijdens de ontwikkeling bieden wij tools aan waarmee kinderen hun ontwikkeling voor kunnen zetten.” 



Amber: “Het kind staat centraal, daarachter staat en sterk team.” 

 


Danielle: “Ontwikkelen, gedijen, een mooiere wereld.” 

 

Danielle: “ Deze dingen zijn de dingen, een schepje, een harkje zijn de dingen die je toevoegt om de weide te behouden, beter te maken , te laten groeien.” 





 

Onze laatste stap was het opschrijven van de visie en dat met elkaar delen. Als essentiële elementen hebben we tot nu toe benoemd: 

 

  • Het bijdragen en samenwerken alle leerlingen die het leven en leren in en buiten het kindcentrum beïnvloeden (eigenaarschap /burgerschap) 
  • Een hechte, inclusieve leergemeenschap waarin iedereen luistert, open en transparant communiceert Waar er een dialoog is tussen alle betrokkenen  
  • Met lef bedenken, vastleggen, uitproberen, herzien, reflecteren en leren. Durven 
  • Goed zicht op leerlijnen en leerlingen 
  • Beredeneerd gedegen aanbod in opbouw\vanuit het kader van de IB PYP 
  • Systematisch herzien van kwaliteit. Een gemeenschappelijke aanpak 
  • Netwerk in en buiten de wijk. 
  • Zorgen voor het domein, het kindcentrum, de wijk, de stad , het land , de wereld
  • Gestructureerd , georganiseerd, esthetisch aantrekkelijke ruimtes en materialen 

 

Wat zie jij als de bouwstenen van onze visie? Heb je aanvullingen of ideeën? We horen het graag! 





Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?