KC Dag 

 

Vorige week woensdag organiseerde Lucas onderwijs een bijeenkomst om ervaringen met en ideeën over het ontwikkelen van kindcentra bij elkaar te brengen. We waren daar aanwezig om samen met collega’s van andere kindcentra te leren en onze ervaringen met het opzetten van kindcentrum De Binck te delen. 



 

Wij willen zoveel mogelijk een ‘onderzoekende houding’ uitstralen, dus ook in de ontmoeting met collega’s. De sessie die we verzorgden begon dan ook met de vraag:Wat willen jullie graag weten?’ De vragen hieronder kwamen uit de groep. Ze geven, naast richting voor de dialoog tijdens de sessie, aanknopingspunten om verder te denken over de koers van KC de Binck en de focus voor de komende maanden. 



 

  • Wat zijn de kansen die er liggen voor een integrale ontwikkeling van het kindcentrum?  
  • Wat is het IB-concept? Hoe draagt het IB-concept mee aan de vorming van het kindcentrum? 
  • Wat wordt de invulling van de dag? Hoe kijken jullie aan tegen de traditionele blokken onderwijs/opvang? 
  • Hoe volgen jullie de ontwikkeling van 0-12? 
  • Hoe creëer je een doorgaande lijn? 
  • Hoe smeet je één team dat gezamenlijk overlegt en er een brede pedagogische visie ontstaat. Hoe zorg je dat daar tijd voor is? 
  • Hoe ga je om met verschillende wetgeving, CAO’s, inspectie en organisaties binnen het kindcentrum. Hoe streef je naar gelijkwaardigheid in samenwerking en verantwoordelijkheid? 
  • Hoe ga je om met rollen binnen het kindcentrum, de leiderschap structuur en het personeelsbeleid? 


bron: pexels.com 

De vragen ‘Hoe kijken we naar de kansen die er liggen voor de ontwikkeling van het kindcentrum?’ en ’Wat is ons perspectief over hoe het IB-concept mee aan vorming van het kind centrum?’ bieden kansen om in mogelijkheden te denken. 

 

Het denken in vooruitzichten inspireert. We willen een kindcentrum zijn dat vanuit één visie een optimale omgeving voor kinderen, ouders en medewerkers creëert. Daarbij draagt het

IB concept in grote mate bij: we stimuleren het onderzoekend leren door de dag heen en houden zicht op de ontwikkeling van alle kinderen door zorgvuldig het leren te volgen en te documenteren. 

 

Onderzoekend leren 

 

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leren veel van en met elkaar. Deze onderzoekende houding stimuleren wij door alle kinderen ruimte te geven bij hun spel en ontwikkeling en ze te laten werken met authentieke, complexe materialen, kwesties, experts en uitdagingen.  ‘De wereld’ wordt zo binnen het kindcentrum gehaald en de kinderen gaan ‘de wereld’ in door excursies in de wijk en stad. 

 

Kinderen leren zo op een speelse manier om zelf vragen te stellen en te werken met de vragen van de medewerkers. Deze vragen zijn gekoppeld aan de units (modules die werken met inzichten en concepten) die voor de kinderen gepland zijn. Te denken valt aan vragen zoals:Wat is het verband tussen migratie en een crisis?’, ‘Wat is onze verantwoordelijkheid in de wijk?’ of ‘Wat zijn de kenmerken van materialen?’. 

 


bron: pexels.com


Jonge kinderen onderzoeken vooral door te spelen; zo leren ze over zichzelf, anderen en alles wat ze tegenkomen in de wereld (bijvoorbeeld schoonheid, natuur, verandering of licht). Oudere kinderen werken vooral in kleine groepjes aan het beantwoorden van vragen en het bespreken van verschillende bronnen. 

 

Begeleiding van de kinderen vindt plaats door medewerkers in het domein die het proces aandachtig volgen en documenteren. Medewerkers bespreken elke week met elkaar hoe de kinderen zich ontwikkelen en welke vragen ze stellen, op basis daarvan plannen zij nieuwe vragen en activiteiten. 

 

Het werken aan breed gedragen visie zal de eerste tijd onze focus zijn. Dan denken we aan 

  • Kinderen zien als competente wezens die in relatie staan met de wereld, 
  • Het respecteren van het ondernemende kind; eigenaarschap, identiteit, autonomie, 
  • Relaties als uitgangspunt; leren en ontwikkelen vanuit geborgen relaties, 
  • Spelen als ontdekken en onderzoeken, 
  • Maken als ontdekken en onderzoeken omzetten in handelen, 
  • Ideeën en kennis als kaders voor het onderzoeken, 
  • Het ontwikkeling van vaardigheden en  houdingen, 
  • Internationaal bewustzijn. 

 

Denk je met ons mee?  




Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?