Het werken met units

Kinderen ervaren de wereld als één geheel. We werken daarom met units (een module waarin grote inzichten en ideeën verwerkt zijn) die een authentiek kader geven om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen en kerndoelen te leren. In een unit komen verschillende vakken en vragen bijeen die leiden tot ontdekken, onderzoeken en maken. 

 

De afgelopen week hebben we een eerste opzet gemaakt van alle inzichten en vragen die we in het kindcentrum gaan onderzoeken. We hebben bij elke unit leerdoelen van het Nederlandse onderwijs gezocht. 



Bij elke unit hoort een belangrijk inzicht . Zo onderzoeken kinderen bijvoorbeeld vragen over natuurlijke cycli en patronen die een impact hebben op het leven. Kinderen leren in deze unit over ideeën zoals ‘oorzaak en gevolg, verandering, seizoenen, cycli en patronen. 

 

In een andere unit stellen leerkrachten vragen over ‘mensen maken keuzes die mensen maken die invloed hebben op hun welzijn. Kinderen leren dan over verandering, verantwoordelijkheid, invloed en welzijn. 




Zo is er het eerste overzicht van units voor elk leerjaar ontstaan. 



Onze volgende stap is om met het team te gaan kijken op welke belangrijke vaardigheden we ons gaan richten. Een unit kan zich bijvoorbeeld goed lenen voor het ontwikkelen van bepaalde sociale vaardigheden of denkvaardigheden zoals analyseren en verbindingen leggen. 

 

Het maken van het overzicht was voor ons een onderzoek naar hoe de eisen van de IB samenkomen met de Nederlandse leerdoelen en de identiteit van het kindcentrum. Sommige units gaan dan ook over ontwerpen, creativiteit, bouwen, het toepassen van kennis, ontdekkingen en natuurlijk spelen! 

 

Onderzoekend leren is meer dan een leerling vragen wat hij of zij wil weten. Het gaat erom nieuwsgierigheid op te wekken. En het activeren van de nieuwsgierigheid van een leerling is, zou ik zeggen, een veel belangrijker en complexer doel dan louter informatievoorziening 

Heather Wolpert-Gawron 













Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?