De Relatie tussen Ruimtes, Materialen, Waarden en Visie

De ruimtes en materialen in ons nieuwe kindcentrum geven uitdrukking aan de waarden en visie rondom kinderen en leren. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het bestellen van materialen die het onderzoekende leren ondersteunen. Dit leverde mooie vragen op :

  • hoe kunnen we onze waardes koppelen aan de leerruimtes en materialen?
  • welke materialen laten kinderen verwonderen?
  • wat voor materialen dagen kinderen uit om te ontdekken, te onderzoeken en te maken?
  • hoe bevorderen materialen en ruimtes de uitwisseling van ideeën tussen kinderen?
  • waar kunnen we materialen vinden die prikkelen, die complex en echt zijn en verschillende werelden vertegenwoordigen?

We willen dat de ruimtes en materialen op allerlei verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Hierdoor denken kinderen op een creative manier en ervaren ze dat hun eigen ideeën elke keer opnieuw richting kunnen geven aan wat ze (vaak samen met andere kinderen) maken. 


De ruimtes lenen zich voor allerlei manieren van leren en zijn: alleen of met elkaar, stil of met geroezemoes, inspanning of ontspanning. Zo faciliteren ze dat kinderen samen ideeën uitwisselen, dingen uitproberen of iets opzoeken. 

Een aantal materialen zijn al op onze tijdelijke locatie aanwezig om ons te inspireren en uit te dagen. Het levert mooie gesprekken op over de concepten die ze vertegenwoordigen.


duurzaamheid, creativiteit, dialoog


maken, ontwerpen

            

schoonheid, complexiteit

Susan Engel's perspectief over leerruimtes zal ons onderzoek naar de link tussen materialen, leerruimtes, waardes en visie verder richting gaan geven:   "Vul klaslokalen met de mate van complexiteit die onderzoeken uitnodigt. Leerkrachten zouden interessante materialen moeten aanbieden die verleidelijke details en een bepaalde mate van complexiteit hebben. In plaats van het kiezen van materialen die zo 'recht door zee' en overzichtelijk mogelijk zijn, zouden leerkrachten ervoor moeten zorgen dat hun kinderen objecten, teksten, omgevingen en ideeën tegenkomen waar ze zich tot aangetrokken voelen en hun nieuwsgierigheid prikkelt."




Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?