KC De Binck - Onze Visie In Ontwikkeling 

 

KC De Binck wordt een kindcentrum dat vanuit één visie een optimale omgeving voor kinderen, ouders en medewerkers creëert. Op dit moment vinden er veel gesprekken plaats om samen tot die gedeelde visie te komen. 

 

In het kindcentrum staat onderzoeken en denken bij iedereen centraal. De onderstaande denkroutine (bron: Harvard Visible Thinking ) met de vragen: 

 

KC De Binck: Hoe zal dat eruit zien?’ 'Hoe zal dat voelen?’ Hoe zal dat klinken? ‘ 

 

brengt de dialoog op gang en maakt het denken zichtbaar



 

De verschillende ideeën zijn met elkaar vergeleken en geordend. Deze vertalen we nu naar de manier waarop we praten en schrijven over onze identiteit, missie en ritme. Die visie blijft in ontwikkeling doordat we straks meer input gaan krijgen van collega’s, ouders en kinderen.



                                                         

KC De Binck: Identiteit, Missie en Ritme

 

Overleg – Open – Durven Ontspannen

Relaties – Welzijn - Veilig 

 

Samen werken we hard aan een open en rustige sfeer waar iedereen geniet en zijn of haar talenten kan ontwikkelen. 

 

Internationaal Bewustzijn – Uitwisseling Inclusief – Samen   

 

Er is ruimte voor dialoog en is iedereen welkom. Door uitwisseling van ideeën, waarden en geloofsovertuigingen ontstaat een rijke leeromgeving waar iedereen van elkaar leert en erbij hoort. 

 

Betrokken Bijdragen – Uitdaging – Denken – Communiceren - Maken 

 

Het kindcentrum wil een plek zijn waar kinderen vaardigheden leren die ze nodig hebben om te groeien en zich te ontwikkelen richting hun toekomst. Zodat ieder kind gedijt en kan bijdragen aan een mooiere wereld. 

 

Elk kind leert op zijn eigen manier. Leren is vooral een sociaal proces waarbij nieuwe informatie wordt verbonden aan bestaande kennis, inzichten en vaardigheden. Dit geldt voor alle leeftijden. 

 

Flexibel – Creatief Testen Reflectie – Aanbod  

 

Een kind heeft zelf een actieve rol bij het eigen leerproces. Naast veel ruimte voor inbreng van het kind door het maken van keuzes, worden er gedurende de dag lessen en activiteiten aangeboden in verschillende groepsvormen (stamgroep, niveaugroep, individueel, kleine groepjes etc.). 

 

Verwonderen – Vragen Stellen – Theorieën Ideeën - Plezier 

 

Kinderen worden gestimuleerd zelf initiatief te nemen. Bij jonge kinderen gebeurt dit vooral door het aanbieden van een rijke leeromgeving waar het kind tot spel kan komen. Spelen is een proces van ontdekken, onderzoeken en maken en is een optimale manier om vaardigheden zoals delen, communiceren, organiseren en concentreren te leren. Dit zijn belangrijke vaardigheden om optimaal te kunnen leren. 

 

Betrokken – Vrij (binnen de kaders) -Verschillende Plekken - Feedback 

 

Kinderen leren in toenemende mate het plannen en andere leerstrategieën ontwikkelen. Sommige activiteiten zijn verplicht, andere zijn optioneel. Er is ruimte voor ontdekken, voor onderzoeken, voor maken en voor instructie. Wij zorgen dat kinderen zich optimaal ontwikkelen en de doelen behaald kunnen worden binnen betekenisvolle 'units of inquiry'. 

 

Onze visie geeft richting en helpt met het ontwikkelen en borgen van de kwaliteit van het kindcentrum. Het raakt aan onze passie. Zo ervaren we wat Steve Jobs’ opviel aan effectieve organisaties: 


If you are working on something exciting that you really care about, you don’t have to be pushed. The vision pulls you.” 




Comments

Popular posts from this blog

Wat is de rol van kunst in leren?

We zijn Binckies: maar wat houdt dat eigenlijk in (Joelle)?